Message
Acaba burada anlatılmak istenen, bizim dilimizde basit olarak kullandığımız “doğurma” olayı mıdır?..
“Doğurma”, az önce de ifadeye çalıştığımız gibi, bir varlığın, kendinden, kendi özelliklerine sahip ikinci bir varlığı meydana getirmesi, anlamında kullanılır. “Doğuran” her şey, kendi özelliklerine sahip ikinci bir “kendi gibi”yi kendinden meydana getirir.
Ancak açıklanmaktadır ki, “ALLÂH DOĞURMAMIŞTIR!”
Öyle ise “ALLÂH DOĞURMAMIŞTIR” uyarısı hangi mânâlarda anlaşılacaktır?
İlk anlayacağınız, en basit mânâsıyla şudur:
“ALLÂH”, kendisinden, ikinci bir varlık meydana getirmemiştir! Ya da başka bir ifade şekliyle; “ALLÂH”ın varlığından meydana gelmiş ikinci bir varlık mevcut değildir! Çünkü O, cüzlere, zerrelere bölünmesi parçalanması mümkün olmayan TEK’tir; yani “AHAD”dır!
1. Sınırsız-sonsuzdur ki, bu yüzden ikinci bir varlığı kendi içinde veya dışında meydana getirmesi söz konusu olamaz.
2. “AHAD” oluşu dolayısıyla cüzlere, zerrelere ayrılmaz; ki, O’ndan meydana gelen ikinci bir parça olsun!
İşte bu yüzden, “ALLÂH”tan meydana gelmiş, O’nun doğurduğu, O’nun özellikleri ile de olsa ikinci bir varlığın mevcudiyetinden asla söz edilemez!
Netice...
“ALLÂH”, ne başka bir varlık tarafından doğurulmuş yani meydana gelmiştir; ne de O’nun doğurduğu yani O’nun varlığından meydana gelmiş ikinci bir varlık mevcuttur!
Şimdi de “LEM YÛLED”i anlayalım...
“Doğmak”, bir nesneden, bir canlıdan onun özellikleriyle ikinci bir varlığın meydana gelmesidir... Bu anlamda kullanılır.
“Doğmamıştır” dendiğine göre burada bize şu idrak ettirilmek isteniyor demektir:
“ALLÂH, başka bir varlıktan meydana gelmemiştir!”
“ALLÂH” ismiyle işaret edilenin, başka bir varlık tarafından meydana getirilmesi nasıl düşünülebilir ki?.. Zira O, “AHAD”dır!
Yani, sınırsız-sonsuz, cüzlere bölünme kabul etmez TEK’tir!
“ALLÂH” ismiyle işaret edileni meydana getirecek bir varlık düşünebilmek için, önce “ALLÂH”ın ister yönsel, ister BOYUTSAL bir sınırı olması gerekir ki; o sınırın ötesinde O’nu meydana getirecek ikinci bir varlık olsun!!! Ve sonra da o ikinci varlık kendisinden “ALLÂH”ı meydana getirsin!!!
“ALLÂH”, “AHAD”dır!
“AHAD” olan “ALLÂH” ise, sınırsız-sonsuz, zerrelere bölünmezdir.
Bu sebeple de, kendisinin bir noktada bitip, o noktadan sonra ikinci bir varlığın başlamasından söz edilemez!
Bu yüzden de “ALLÂH”ı meydana getiren, DOĞURAN, ikinci bir varlıktan bahsedilemez; böyle bir şey düşünülemez!
İşte, “LEM YÛLED” uyarısının bize anlatmak istediği, anlayışımız kadarıyla budur.
Geldik bu tarif metnindeki son uyarıya...
“LEM YEKÛN LEHU KUFÜVEN AHAD”
“O’nun dengi, misli, mikro ya da makro benzeri mevcut değildir, AHAD’dır.”
Burada şu âyeti de hatırlayalım:
“...LEYSE KEMİSLİHİ ŞEY’A...” (42.Şûrâ: 11)
“İster mikro, ister makro planda O’nun misli olabilecek hiçbir şey mevcut değildir!..”
Kaynak : Hz.Muhammed'in Açıkladığı "ALLÂH" - Ahmed Hulusi